بسم الله الرحمن الرحیم

 

علی (ع) فرمود: «ألا حرٌّ یَدَعُ هذه اللّماظه لأهلها» آیا انسان آزاده‏ ای پیدا می‏شود که این ماندهٴ لای دندان نسل گذشته را ترک کند؟ آنچه فعلا ً به نام دنیا است مانند مقام، مسکن، زمین یا ثروت و از آنها نسل قبل، استفاده کرده و لای دندانش مانده و امروز به شما رسیده است. آنچه فعلا ً در روی زمین است، همهٴ این مقامها، ثروتها، اوهام و خیالها، ته‏مانده و لُماظه‏ای است که انسان آزاده باید آن را رها کند.

 

متن کامل رو مهمون ما هستین _ای مهمون های خدا!_ در ادامه مطلب

-         امام صادق (ع) می‏فرماید: گرچه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولی لذت شنیدن این ندای خداوند که می‏فرماید ﴿یا أیها الذین امنوا کتب علیکم الصیام خستگی روزه را از انسان می‏گیرد: «لذه ما فى النداء أزال تعب العباده والعناء» با شنیدن این ندا عبادت برای ما سهل و روان می‏گردد.

-         رسول خدا (ص) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان خطبه‏ای ایراد فرمودند که: «یا أیّها النّاس إنّ أنفسکم مرهونهٌ بأعمالکم ففکّوها باستغفارکم» مردم شما آزاد نیستید؛ در قفس هستید. و نمی‏دانید که در قفس هستید. گناهانتان شما را در قفس زندانی کرده است. در ماه مبارک رمضان با استغفار، خود را آزاد کنید. انسان گناهکار بدهکار است و بدهکار باید گرو بسپرد. اینجا خانه و زمین را به عنوان گرو قبول نمی‏کنند؛ بلکه جان را به گرو می‏گیرند. آنکه می‏گوید من هر چه بخواهم می‏کنم، هر جا بخواهم می‏روم و هر چه بخواهم می‏گویم، او اسیر است؛ آزاد نیست. گرفتار هوس و آز، برده است نه آزاد.

-         هیچ ارزشی در اسلام به اندازه ارزش آزادی نیست. علی (ع) می‏فرماید: «من ترک الشهوات کان حرّاً» آزاد کسی است که شهوتها را ترک کند. معصومین (ع) در بسیاری از کلمات به ما آموختند که آزاد بشوید. آزاد شدن از دشمن بیرونی چندان مهم نیست.آزاد شدن از دشمن درونی مهم است.

-         راه تشخیص بنده بودن یا آزاد بودن این است که اگر به دلخواه خود عمل می‏کنیم معلوم می‏شود در قفس آز و طمع زندانی هستیم؛ و اگر به خواستهٴ خدای سبحان عمل کنیم، آزاد هستیم. انسان آزاد به غیر خدا نمی‏اندیشد.

-         از برجسته‏ترین وظایفْ در ماه مبارک رمضان آزاد شدن و رهیدن است. انسان باید این قفسها و میله‏های پولادین را که با دست خود ساخته بشکند.

-         راه آزادی، استغفار و طلب آمرزش است. از این رو گفته‏اند: در شبانه‏روز چندین بار بگویید «استغفر الله ربى وأتوب إلیه». در نماز و غیر نماز برای خود و دیگران طلب آمرزش کنید، نه برای رهایی از آتش و نه برای رفتن به بهشت و متنعم شدن در آن بلکه باید هدف بالاتر از این مسائل باشد.

-         انقلاب اسلامی هم برای آزادی بود؛ اما نه آزادی از بندگی خدا. انقلاب برای این بود که ما بندهٴ خدا شویم و لاغیر. دین را از حکومت دیگران نجات دهیم تا فقط در اختیار خداوند باشد.امیر مؤمنان (ع) در نامه‏ای به مالک اشتر می‏فرماید: «إنّ هذا الدین کان أسیراً فى أیدى الأشرار، یعمل فیه بالهوی ویُطلب به الدنیا» این دین اسیر دشمنان بود، به میل خود عمل کرده و دنیاطلبی می‏نمودند.

-         کسانی که در دنیا شکست می‏خورند گرفتار اسارت نفس هستند. هم میل به ماندن در دنیا دارند و هم از رها شدن می‏ترسند. اسلام این دو اصل را محکوم، و دو اصل اصیل دیگری جایگزین آن کرده است: یکی اینکه به طبیعت دلْ نبندید، دیگر آنکه از ماورای طبیعت نترسید.

-         علی (ع) فرمود: «ألا حرٌّ یَدَعُ هذه اللّماظه لأهلها» آیا انسان آزاده‏ ای پیدا می‏شود که این ماندهٴ لای دندان نسل گذشته را ترک کند؟ آنچه فعلا ً به نام دنیا است مانند مقام، مسکن، زمین یا ثروت و از آنها نسل قبل، استفاده کرده و لای دندانش مانده و امروز به شما رسیده است. آنچه فعلا ً در روی زمین است، همهٴ این مقامها، ثروتها، اوهام و خیالها، ته‏مانده و لُماظه‏ای است که انسان آزاده باید آن را رها کند.

-         در قرآن کریم می‏فرماید: ﴿کُلُ امرءٍ بما کسب رهین یا: ﴿کلّ نفس بما کسبت رهینه همه در گِرو عمل خویش هستند. فقط یک عده آزادند: ﴿إلاّ أصحاب الیمین. اصحاب یمین افرادی هستند که، مصاحب با میمنت و همنشین با یُمن و برکتند. چیزی جز برکت از آنها انتظار نمی‏رود. و آنها هم کاری جز یُمن و برکت ندارند. این بهترین نعمت است که خداوند سبحان ما را به تحصیل آن فرا می‏خواند.

-         ماه رمضان، ماه آزاد شدن است؛ هر روز که می‏گذرد، یک بند از بندهایی که با دست خود تنیده‏ایم، باید بگسلد تا آزاد شویم. بهترین راه برای آزاد شدن پی بردن به حکمتهای عبادات است.

 (منبع : #حکمت_عبادات صفحه ۱۲۸ تا ۱۳۱)

 



نوشته شده در پنجشنبه 20 خرداد 1395 ساعت 15:32 | آخرین ویرایش در پنجشنبه 20 خرداد 1395 ساعت 15:39